Innovation update

04 februari 2016

Innovation updateVernieuwen is essentieel voor bedrijven die de concurrentie voor willen blijven. Vorige week kwam dit uitvoerig aan bod tijdens de Supply Innovation Day 2016 in Vught met digitalisering en innovatie als hoofdthema's. Ik zal een korte update geven:

TradeCloud
Tonnis de Boer wist de deelnemers uit de industrie goed te raken met een digitaal supply chain platform waarop alle leveranciers zijn aangesloten. Online informatie over alle relevante supplies, specificaties, tekeningen en live KPI's zorgen voor een supply chain die in staat is zich snel aan te passen aan de grillen van de markt.

Betalen voor gebruik
Een andere ontwikkeling in deze markt is dat steeds meer consumenten en bedrijven willen betalen voor gebruik i.p.v. bezit. Total Cost of Usage (TCU) biedt hier oplossingen, bijv. voor equipment. Recentelijk heb ik dit succesvol geïmplementeerd bij heftrucks voor een logistiek bedrijf. Er wordt nu per machine-uur betaald met als belangrijke pre's; flexibiliteit, active fleet management (leverancier heeft een direct belang bij de bezetting) en de kosten volgen de business.

Creative tender
Tenderen is een beproefde manier om de juiste leverancier te selecteren voor een bepaalde scope, maar timmer de aanbesteding niet helemaal dicht en trigger de leverancier om met out-of-the-box ideeën te komen en zo de beste oplossing te vinden. Tijdens een creative tender voor security kwam een uitgedaagde leverancier met maar liefst 10 innovatieve ideeën zoals een E-reception, een security robot en night shifts gecombineerd met andere bedrijven, waardoor de mensuren met tientallen procenten konden dalen.

Supply tuning
Afstemmen is en blijft een zeer nuttige activiteit in de toeleverketen. Deze week bezocht ik een aluminium extrusie fabriek voor een klant in de offshore. Een goede dialoog met de matrijsspecialist leidde al gauw tot allerlei ideeën om de productiviteit te verbeteren. Kortom; ga in de keuken van de leverancier kijken en praat met de kok om het gerecht nog lekkerder te maken.

Ook snelheid is een actueel onderwerp. De Cool Blue's van deze wereld leveren in 1 dag; waarom doet de industrie daar dan gemiddeld 77 dagen over? Time mapping http:// is een effectieve manier om de doorlooptijd in kaart te brengen en aan te pakken. Met kortere levertijden - in feite supply tuning - kun je echt het verschil maken.

Ik ga dit jaar nog meer vaart maken met vernieuwende ideeën voor de supply chain en zal een 4-tal events organiseren om dit aan te moedigen en te faciliteren. In mei staat een bezoek aan truckbouwer Scania op het programma. Ik hoop dat alle leden er weer bij zijn.

Paul van Veen