Schip zonder koers
24 februari 2015Succes begint met een strategie. Toch ontmoet ik veel bedrijven in de industrie die volop nagedacht hebben over verkoop, techniek en productie, maar veel minder over de supply chain. Opmerkelijk, want de performance is vaak zeer afhankelijk van de supply chain, zowel in kwaliteit, tijd en geld.
Kosten, kosten, kosten
Veel bedrijven hebben primair aandacht voor "cost savings". Dat is begrijpelijk, maar vaak de verkeerde route naar succes. Door de kostenfocus wordt er amper gewerkt aan een keurkorps van partners die uitblinken in kwaliteit, snelheid en performance. Hiermee kunnen we juist lagere kosten bereiken en bovendien kun je met een high-performance-supply-chain het verschil maken.
Olietanker
Daarnaast zijn snelheid en aanpassingsvermogen hoofdthema's in deze tijd. Zonder aandacht voor dynamiek wordt de toeleverketen een olietanker - traag en slecht wendbaar. Anno 2015 vraagt de #smartindustry om kleine, snelle schepen die kunnen inspelen op ontwikkelingen, zodat ze snel de klant kunnen bereiken. Dat moet echter wel georganiseerd worden.
Inkoopmarketing
Een 3e aandachtspunt is het "verkopen" van inkoop- en supply chain beleid aan de omgeving. Stakeholders als management, sales, engineering en leveranciers zijn vaak onbekend met de koers. Hier is een slag te winnen met concept STRATEGY, anders gezegt "sell your package" http:// Sell your package staat voor een inkoopstrategie maken, goed visualiseren en "verkopen" aan de omgeving.
Koers uitzetten
Ik pleit voor het organiseren van een smart supply chain. Stap 1 is de koers uitzetten met een inkoopstrategie. Daarmee kunnen we de Nederlandse (smart-) industrie blijvend versterken. 40% van de bedrijven heeft echter nog geen inkoopstrategie; kortom werk aan de winkel!
Paul van Veen
Andere blogs
- 04 februari 2016“Innovation update”
- 19 augustus 2015“Supply interview 2015 online”
- 14 juni 2015“De hartslag van de supply chain”
- 23 maart 2015“Kijk eens in de keuken”
- 19 januari 2015“Supply Innovation Day en de Smart industry”
- 28 oktober 2014“Inspiratie voor 2015”
- 28 september 2014“Coming soon: industrie 4.0”
- 11 augustus 2014“Rallyrijden & de supply chain”
- 23 juni 2014“Resultaat supply interviews”
- 11 mei 2014“TCO wordt TCU”